Leveransvillkor

Filius Oy följer i sin verksamhet Reglerna för Fair Play samt Reglerna för Elektronisk Konsumenthandel som fastställts av Finlands Direktmarknadsföringsförbund (SSML), samt gällande lagstiftning om konsumenthandel.

Priser

Gällande priser anges i vår webbutik. Priserna anges i kronor (SEK). Filius Oy förbehåller sig rätten att ändra priserna.
Priserna inkluderar mervärdesskatt (25 %).

Leveranssätt och fraktkostnader

Filius Oy använder transporttjänster från Shipit Oy. Mindre produkter levereras som paket till närmaste upphämtningsställe, medan större leveranser levereras direkt till kundens adress. Fraktkostnaderna bestäms utifrån den totala vikten och volymen av beställningen. Leveransvillkoren och -kostnaderna gäller för leveranser inom Sverige.

Leveranstid

Uppskattade leveranstider anges på produktsidorna. Vissa produkter i webbutiken finns i vårt lager, medan andra tillverkas enligt kundens önskemål som måttbeställda produkter. Vi strävar efter att leverera produkterna inom 1–3 vardagar från att beställningen mottagits. Leveranstiden för måttbeställda produkter meddelas separat till kunden.

Returer

Webbutiken omfattas av distansförsäljningsbestämmelserna i konsumentskyddslagen. Beställningar har 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller inte måttbeställda produkter som tillverkats enligt kundens önskemål. Kunden måste ALLTID FÖRHANDSBOKA en retur med Filius Oy:s kundtjänst. Enligt lag betalas returfrakten av kunden (beställaren).

Om du vill returnera en produkt, kontakta oss via:
– e-post: filius@filius.fi eller
– telefon: +358 20 1551 800
Ange dina kontaktuppgifter, vilken produkt du vill returnera och orsaken till returen. Om produkten är defekt, beskriv hur den är felaktig. Du får samtidigt instruktioner för returen.
Filius Oy betalar returfrakten för defekta eller felaktigt levererade produkter.

Betalningsalternativ

Tillsammans med Klarna Bank AB (huvudkontor: Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige) erbjuder vi följande betalningsmetoder där betalningen sker direkt till Klarna:

  • Faktura: betalningstid är 14 dagar från leverans av produkterna. Klarnas fakturavillkor finns tillgängliga [här].
  • Flexibel delbetalning: du kan betala ditt köp i månadsrater, minst 1/24 av skuldens storlek (dock alltid minst 5,00 EUR inklusive ränta på den återstående skulden).
  • Fast delbetalning: du kan välja olika månadsrater i kassan. Raterna minskar i takt med att skulden minskar.
  • Direktbetalning via nätbank
  • Kortbetalning: Betala med Visa- eller MasterCard-betalkort eller kreditkort.

Villkoren för flexibel delbetalning, fast delbetalning och kampanjfaktura finns [här].

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation [här].

Klarnas användarvillkor finns [här].

Klarna behandlar dina personuppgifter enligt gällande lagstiftning och Klarnas [integritetspolicy].
Klarnas kundtjänst finns [här].
Mer information om Klarna: https://www.klarna.com/se/

Vid reklamationer ber vi dig i första hand kontakta produktens leverantör (flametower.se).

Vid betalning med faktura ansvarar kunden själv för att betalningen sker i tid till fakturautställaren (Klarna). Filius Oy ansvarar inte för extra kostnader orsakade av obetalda fakturor.

Personuppgifter och integritet

Information som samlas in om kunder i Filius Oy:s webbutik begränsas till de kontaktuppgifter som är nödvändiga för att leverera beställningen. Kundernas adressuppgifter lämnas inte ut för direktmarknadsföringsändamål.

Tvister

Eventuella tvister löses i första hand mellan konsumenten och webbutiken. Om en tvist gällande köpeavtalet inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna, kan konsumenten föra ärendet vidare till Konsumenttvistenämnden (https://arn.se/).

Innan ärendet förs till Konsumenttvistenämnden bör konsumenten kontakta konsumentrådgivningen hos magistraten (https://www.konsumentverket.se/).